tisdag 8 november 2011

Cykeltisdag: Bike & ride i Malmö


april 001


Mina erfarenheter av att cykla i Malmö är ganska begränsande. I somras cyklade jag från stationen ner till Höllviken (och höll på att slå mig halvt fördärvad när cykelvägen helt plötsligt tog slut i Svågertorp) annars har jag mest cyklat i Höllviken, Skanör och Falsterbo med omnejd.
I mars bloggade jag om Bike & ride, den första av tre moderna cykelparkeringar  i Malmö. Anläggningen i Hyllie används av circa 500 cyklister dagligen och snart öppnar Bike and Ride Triangeln (beräknas stå klar vintern 2011-2012). Vid stationen Triangelns södra upp- och nedgång kommer det att bli en modern anläggning. Förutom plats för cyklar kommer det även att finnas cykelservice, café och kiosk.
Bike and Ride Centralen - öppnar sommaren 2012. Det underjordiska cykelgaraget kommer att ligga precis vid regionbussarnas nya hållplats på Centralplan.
De grundliga förstudierna kring bike & ride har resulterat i en handbok som riktar sig till cykelplanerare och arkitekter vilket är lite kul. Du kan läs mer här:
Kapitel 1-2
Kapitel 3-4
Kapitel 5-6


Malmö stad vill visa cyklister att de räknas och har därför installerat vå cykelbarometrar och sex dygnet runt öppna luftpumpar. Cykelpumparna finns även inprickade i Malmö stads appar för Androidtelefoner och IPhone. Appen innehåller även platser i stadsmiljön man kan ha nytta och glädje av, t ex offentliga toaletter, hundrastplatser och temalekplatser. För att ladda hem den, gå till Market respektive App store och sök på Malmö.

Har du några cykelerfarenheter från Malmö?

4 kommentarer:

  1. I Malmö finns det räcken vid cykelstoppljus. man kan sitta kvar på sadeln när man står vid rött ljus, himla praktiskt!

    SvaraRadera
  2. Det ska jag kolla efter nästa gång!

    SvaraRadera
  3. Jag som är skåning vill gärna tipsa om sträckan mellan Trelleborg och Ystad. Vacker sträcka längs kusten, och jag tror att det finns cykelbana hela vägen. Man passerar både badplatser, glasskiosker, rökerier och galerier - plus Sveriges sydligaste udde.

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Jag har åkt den sträckan med bil flera gånge rmen det ska bli trevligt att se den på cykel.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin