måndag 14 november 2016

Mer crappy middagsbjudningar åt folket!

Sushi

Ett annat alternativ är att bjuda på hämtmat...

Tidigare i höstas läste jag artikeln 5 Rules for Hosting a Crappy Dinner Party (and Seeing Your Friends More Often). Jag älskar att bjuda hem folk på middag och visst kan det var kul att lägga ner tid, pengar och energi på att planera en fantastisk 3-rätters meny med matchande dryck men för det mesta har man minst lika trevligt under enklare förhållanden. Jag tänker på mitt köpstoppsår då en av lärdomarna var hur ofta vi faktiskt betalar för att vara sociala, att vi umgås genom att ses på caféer och krogar - eller genom shopping.

Själv gillar jag när folk spontant kommer förbi och tycker att det är helt ok att bestämma att man ska ses lite senare samma dag men jag har förstått att alla inte tänker på samma sätt. Kanske kan det vara lättare att bjuda hem folk om man sänker sina egna ambitioner?

Har du fyndat storpack av nåt intressant på Matsmart? - bjud hem dina vänner att provsmaka!
Extrapris på lök? - fransk löksoppa är både gott och billigt
Torsdag - ärtsoppa och pannkakor!Vill du inte göra allt från grunden finns det helt ok halvfabrikat, t. ex ekologisk ärtsoppa.

Mat är jag rätt avslappnad kring medan jag kan bli mer stressad över att det är oordning här hemma. Men jag har också varit småbarnsförälder och vadat fram bland leksaer...

Hur tänker ni - gillar ni spontanmiddagar?


Mer
What France Taught Me About Dinner Parties

2 kommentarer:

  1. När sönerna var små hade vi många improviserade middagar eftersom kompisarna skulle sova över eller deras föräldrar kom och hämtade vid middagstid. Det gick alltid att skarva i med lite mer mat!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin