torsdag 28 januari 2016

Amortera mera

The Stuga

Bild: Mats Hagwall 

Egen härd är guld värd...


Med minusräntor är tipset från många ekonomer att amortera något som jag själv länge har varit en anhängare av. Det som är intressant med att amortera lite extra varje månad (jag har rörlig 3-månads ränta på mitt bolån) är att se effekten över tid. Eftersom jag bloggar om ekonomi kan jag t.ex se att jag i april förra året under sparmånaden lade 2014 kr på ränta och amortering på mitt bolån.
Varje månad för jag över en fast summa (4000) till min bolånebank och lägger summan som blir över efter att ränta och amortering dragits som en extraamortering. I april 2014 blev det en extraamortering på 1687 kr. Nu knappt två år senare har extraamorteringarna i kombination med låg ränta lett till att ränta och amortering istället ligger på runt 1700 vilket gör att jag får över 2000 att lägga som extraamortering. Sammantaget gör det här att jag kan betala av mitt bolån fler år i förtid utan att det egentligen känns i plånboken. Det enda jag behöver komma ihåg är att lägga in extraamorteringen manuellt som ett "uppdrag" på min internetbank.

Mot skuldfrihet
Målet med mina amorteringar är att amortera så mycket att jag varje år förkortar bolånets livslängd med två år. I december 2014 hade jag enligt mina beräkningar drygt 12 år till total skuldfrihet (bolån och CSN). I december 2015 hade jag 8,7 år kvar och i år siktar jag på att arbeta ner det till drygt 6 år.

Kommer du att amortera mera i år?


15 kommentarer:

  1. Jag tycker det är smart att välja amortering som en sparform i dessa tider. Själv kommer jag att dra ner sparandet på konton och istället börja "köpa tillbaka" huset från banken. Har även lyckats betala av CSN lånet och det känns otroligt lyxigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ändå som om man är i minoritet angående att vilja betala av CSN och bolån... Men jag tänker också att det kommer att kännas lyxigt utan studieskuld. Det känns rätt lyxigt redan nu att ha kunnat betala av hyfsat mycket.

      Radera
  2. beror på ekonomin, om man har råd. Med småbarn kanske prioriterar på annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja absolut. Nu när mina barn är större och jag arbetar heltid kan jag lägga lite mer på amortering.

      Radera
  3. Jag har som mål i år att amortera extra på ett blancolån. Därefter bygga upp en ordentlig buffert och sedan börja amortera extra på mitt studielån. Jag kör lite fritt efter Dave Ramsey's modell. Vi får se hur det går, jag har inte så stora marginaler i min ekonomi pga lågavlönad och ensamstående mor. Men men... många bäckar små.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra mål! Jag kör också lite fritt efter Ramsey, men hoppar lite mellan stegen. Om jag räknar med studielånen är jag kvar på steg 2 men jag har klarat av steg 3 och även nosat lite på steg 4 & 6 i perioder. Spara för collage skippar jag.

      Radera
  4. Jag har också som mål att försöka först och främst hålla mig flytande ett tag framöver då jag har precis fått löneutmätning. Sedan är målet att bli skuldfri med hjälp av snöbollseffekten. Jag drömmer om en ekonomisk dräglig vardag. Att bli skuldfri är mitt långsiktiga mål. Du har en väldigt trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste igenom alla inläggen i din blogg. Jag tror och hoppas att det kommer att lösa sig för din familj. Du har gjort en riktigt helomvändning och nu gäller det bara att hålla ut och se framåt medan ni jobbar på. Att din man nu är med på tåget gör att jag ännu mer tror att ni kommer att greja det.

      Radera
  5. Jag kan se en annan aspekt än en ekonomisk/sparande del (som på sikt även ger trygghet), av att amortera fortare och det är frihet.

    Jag gav mej sjutton på att jag skulle göra mej av med mina 3 studielån på så kort tid som det bara var möjligt och även om jag nästan slog knut på mej själv och blev eremit under tiden så gick det. på under ettåetthalvt år blev jag av med det som skulle varit uppdelat på ett antal års återbetalningsplan. Jag hade bara låg a-kassa under denna tid så det var väldigt snålt mellan varven men vilken FRIHET.
    Jag blev skuldfri och då även skuldFRI. Studielånen var min enda skuld, de enda pengar jag var skyldig någon och det *phew* var den sådan lättnad.

    Jag begriper inte de som INTE vill amortera och som inte gör det, har man lånat pengar så ska man ju betala tillbaka dem, det är ju så lån fungerar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker som du. Länge amorterade jag enligt betalningsplanen och eftersom jag var föräldraledig rätt tidigt i min karriär så hade jag lägre inkomst. Hade jag lagt på bara lite extra på den tiden så hade jag legat ännu bättre till - men jag ser slutet på det, bara 4 år kvar :-)

      Radera
  6. Bor i ett litet hus ute i skogen och har en låg ränteutgift. Så jag lägger istället mina sparpengar på två blancolån som jag har. Det ena är betalt i april i år. Sen sparar jag till buffert, pension i form av aktier och en resa längre fram. Är ensamstående sjukpensionär som närmar mig ålderspensionen. Tack för en himla trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så länge man har blancolån är det förmånligare att amortera av detta. Buffertsparande låter också som en bra idé! Du är ett bra exempel på att man inte nödvändigtvis behöver ha dubbla heltidsinkomster i ett hushåll för att se framåt vad gäller sin ekonomi.

      Radera
  7. Vi kommer faktiskt att börja extraamortera i år. Vi har ett väldigt litet bolån på en fritidstomt. Tycker att det är väldigt smart att göra som du gör och ha samma summa varje månad och sedan föra över det som blir över efter ränta och ordinarie amortering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det enklare att planera min ekonomi med hjälp av automatiska överföringar och det här häftig att se hur extraamorteringen växer med några kronor varje månad.

      Radera
  8. Med tanke på den nya räntebanan så fortsätter vi att amortera så som tidigare och inte höja.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin