fredag 11 juli 2014

Ny budget att ta del av

Baby

Bild: gabi menashe


Mitt inlägg i maj om att min budget inte är din budget fick ett stort gensvar vilket var jätteroligt! Det här är ju ingen renodlad ekonomiblogg men vår konsumtion påverkas ju i allra högsta grad av vår ekonomi och vice versa. Jag vill dessutom gärna lyfta fram personer och familjer som har valt en annorlunda livsväg vare sig det handlar om ett enklare liv av miljöskäl eller för att man värderar sin ekonomiska (och i hög grad personliga) frihet som viktigare än att äga en häftig bil, båt eller andra statusprylar.

Senaste tillskottet bland de som delat med sig av sin budget är Sparsamhetsfamiljen som nyligen även börjat blogga. Deras  budget hittat du här.

Vi började se över vår ekonomi när teststickan visade positivt, vi hade inte planerat att skaffa barn och visste inte om vi skulle ha råd. Vad kostar ett barn? Vad händer om vi blir av med våra arbeten? 

Precis som många (inklusive mig själv...) hanterade de sin oro och förväntan inför det här nya skedet i livet genom att konsumera.

I samma veva som vi flyttade köpte vi också en hel del nya prylar. En väldigt stor tv, ett maffigt bord med sex stolar för sex tusen och en sängram och nya bäddmadrasser för tolv, en fåtölj och liten soffa. Ja, en hel del annat också.
Det var ett år sen. Nu har vi kommit lite på andra banor, idag betalade vi till exempel av ett lån på 26 tusen. Det lånet var uppe på 50 tusen i början av det här året. Vi har kunnat gjort det här för att vi sålt av alla saker som vi köpte i någon slags "skapa-ett-skitbra-liv-till-vårt-barn-iver".

Det ska bli spännande att följa familjen på deras resa mot ett annat liv!





Trevlig helg!

6 kommentarer:

  1. Mm, såna där "skapa ett bra liv lån" tror jag att man ska passa sig för. Barn behöver egentligen mycket mindre än man tror. Vi pluggade båda två när vi fick vår första och det tror jag var bra eftersom vi inte skaffade allt utan köpte måste-grejer och mycket begagnat. Vagnar och baby-björn höll sen för alla fyra barnen :-). Bra att du tar upp ämnet. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej

    Jag tittar in till dig dagligen och då och då tittar jag igenom dina gamla inlägg om tex ekonomiska mål. Du har en enormt stor drivkraft men hur gör du tex med kläder,frisör,schampo/tvål/ansiktskrämer, ja, allt detta som behövs i det dagliga!?
    Jag tycker det är kul med andras bloggar också o har fastnat för de som handlar om ekonomi, med det menar jag "vardagsekonomi" jag tittar tex in på Blondinbella/Pingis Hadenius nu lite nyfiken efter deras bok Ecconomista, men upplägget där är ju inte som ditt, direkt.
    Vad jag vill säga är att jag är så imponerad av ditt sätt att sköta din ekonomi, med bostad, jobb, plugg, barn och resor!
    Jätteroligt att följa dig! Och jag har inte köpt din bok, bara lånat på biblioteket!!!

    Tack för din helt enormt peppande blogg, Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har funderat på det här med det vardagliga som kläder etc. Jag tycker ju själv att jag har en helt normal konsumtion av detta men jag får kanske sätta ihop en inlägg om det.

      Radera
  3. Vad roligt att du delar samma erfarenhet som oss och kul att du delar med dig av vår budget. Vi har blivit inspirerade av din blogg och andras med liknande tema, det är lite som sparsamhetsoaser i en konsumtionsöken. Ni visar att det finns en annan väg att gå, toppen!

    SvaraRadera
  4. planera att skaffa barn... barn är väl inget man beställer, väljer färg eller storlek på, inga dockor som ska passa inredningen. Sina föräldrar bör man däremot välja med omsorg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det som om barnen bara är ytterligare en inredningsaccessoar som kan pyntas och har rum som kan inredas piffigt...

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin