tisdag 3 december 2013

Årets adventskalender är en uppdragskalender

Jul i Göteborg
Jag ser mest fram emot årets julfilm på Götaplatsen!  Och att baka lussekatter.

 Redan i november bloggade Annika Hirvonen, ny talesperson för En köpfri dag om upplevelsekalendern.

Det fantastiska med denna idé är att det inte behöver kosta något och att det kan anpassas till barn av olika åldrar. Dessutom får barnen testa på olika strategier som enligt forskningen genererar lycka – såsom att göra någon annan glad och att vara snäll, att ge snarare än att få.

Sedan dess har det poppat upp Facebookgrupper och bloggar som tipsar om olika uppdrag och aktiviteter.
Även jag har valt att göra en typ av uppdragskalender där jag blandar aktiviteter  med uppdrag som "idag ska vi baka lussekatter" eller "idag blir det mys med en julfilm" till dagens uppdrag som var: "skriv tre saker som din bror/syster är bra på och lägg lappen under deras kudde". Jag hade dessutom skrivit att det var ett hemligt uppdrag och när det var läggdags avslöjade jag uppdragen för bägge. Jag blev riktigt rörd av deras små brev till varandra.
Framöver väntar även en "lucka" med besök på Liseberg och en "lucka" där vi ska köpa en julklapp och donera till Göteborgs räddningsmissions julklappsinsamling. Min egen kalender har jag köpt på indiska någon gång på rean efter jul. Den har små fickor som man kan lägga lappar eller saker i. Man kan också få tips på hur man gör en egen kalender av allt från toalettpappersrullar till, det är bara att göra en bildsökning på adventskalender eller paketkalender.

Mer
 Jag har tidigare tipsat om lite nyttigare/mer användningsbara prylar som man kan lägga i en presentkalender
Paketkalendertips i sista minuten

Jag har inte gjort färdiga alla luckor än, har du något bra tips på ett juligt/roligt uppdrag som passar en 9-åring och 10-åring?

4 kommentarer:

  1. Jag har också gjort en "eventkalender" som den heter här hemma. Jag har skrivit vad vi gör på en lång remsa som jag sedan vikt lyckostjärnor av och trätt upp på ett snöre http://www.instructables.com/id/How-to-make-lucky-paper-stars/

    Mina är 6 och 8 år. Igår fick de uppdraget att bestämma vem vi ska bjuda hem på lördag, idag fick de veta att de ska få fotbad framför adventskalendern i kväll (mottogs dock med en del skepsis). En kväll ska vi läsa saga i en och en halv timme. Till helgen ska vi till badhuset. På tisdag ska de få "lördagsflingor", (det kommer bli succé). I övrigt har vi t ex med spelkväll, välja mat, baka något valfritt, göra eget lördagsgodis, göra pepparkakshus.

    Rolig idé du hade med att de skulle skriva fin lapp till varandra. Mina är som hund och katt just nu, så det skulle behövas. Ska nog byta någon av mina lapparna till det.

    SvaraRadera
  2. Vilken toppenbra idé!! Hade helt missat detta. Tack för tips!

    Sofia

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen Skaparstigen!
    Visst är det en härlig månad, Hannele!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin