torsdag 2 december 2010

Gästinlägg: Om man inte väljer väg hamnar man ändå någonstans

The Power of Choice

Bild: tastygoldfish

En av de stora behållningarna med vårt köpstoppsår var att vi gjorde mer övervägda val. Vi diskuterade mycket sinsemellan och även med andra i vår omgivning om prioriteringar i livet, att vad som är viktigt för vissa inte behöver vara det för alla. Idag bloggar Oskar om hur vi väljer väg även genom att inte aktivt välja....

De flesta svenskar har alla förutsättningar för att leva ett liv med stor valfrihet genom att bygga upp en stark ekonomisk situation, men ändå hamnar många (ofta utan aktiva val) i ett slags lyxfällan-light. Min definition av lyxfällan-light, som är mitt egna begrepp, handlar om människor som spenderar mellan 95-100% av sin inkomst varje månad och ändå inte riktigt vet var pengarna tar vägen.

Många gånger handlar det om att man helt enkelt inte väljer väg utan bara gör som alla andra. Precis som Svensson, Olsson och Karlsson, ett boende på mellan 100-150kvm, två bilar, en utlandssemester per år, nya mobiltelefoner och abonnemang, kanske en båt, sommarstuga hyrd eller ägd etc. Det bara rullar på och i slutet av varje månad är visserligen alla räkningar betalda men det inget kvar på kontot. Du kanske tänker för dig själv men det där låter ju het Okey, och det skulle det väl kunna vara. Problemet är dock att väldigt många svenskar inte är särskilt nöjda, de är stressade över att behöva pussla med heltidsjobb, dagis/skola, fritidsaktiviteter, träffa vänner och familj etc. Många är också stressade för att de är osäkra på hur deras framtid ser ut, hur tryggt är jobbet? Vad vill jag egentligen syssla med? Vad händer med pensionen? Hur går det med barnen?

För att ta ett exempel på detta är det många barnfamiljer som via dessa icke val hamnar i en situation där de inte vill vara. De flesta föräldrar idag vill leva jämställt, dock är vårt samhälle sådant att mannen ofta tjänar mer pengar. När man bestämmer sig för att skaffa barn följer ett antal automatiska val baserat på tanken att barnen ska ha ’det bästa’ det börjar med att man köper helt nya grejer allt från barnvagn till kläder, säng mm, sen måste man ju ha en ny större bil kanske till och med två bilar, sen ska man flytta till ett större boende etc. Helt plötsligt har man hamnat i en situation där varje krona räknas för att få månadens inkomster och utgifter att få ihop med ett dyrt boende, bilar, kläder mm. Sen märker man att det blir svårt att få tiden att gå ihop och då blir det ofta precis som på 70-talet mamma som börjar jobba deltid för att hinna med barnen för att om pappa är hemma kostar det familjen några extra hundra eller tusenlappar i minskad inkomst vilket man inte har råd med nu när man har så höga kostnader. Dessa icke val kan alltså göra att familjer trots goda intentioner hamnar på en plats i livet där de inte alls ville vara.

Motsatsen till detta är att sätta sig ned tillsammans med sin partner och fundera på hur vi vill ha det alltså med andra ord medvetet staka ut en väg. Hur och var ska vi bo? Hur ska vi jobba och vila? Vad är egentligen viktigt för oss och barnen? Hur ska vi semestra? Hur ska vi transportera oss? Var och hur ska vi äta? Vad vill vi göra på fritiden? Hur vill vi att framtiden ska se ut? Alla dessa och många fler beslut som vi kan ta aktivt påverkar vår ekonomi och därmed valfriheten i livet. Om vi väljer att bo i ett större hus påverkar det möjligheten att jobba mindre och tvärt om.
En extra bil kan innebära att vi inte kan välja semester och att ofta ha en ny mobiltelefon med tillhörande abonnemang kan innebära att du behöver jobba längre innan du går i pension.

Det är tydligt att alla livsval hänger ihop och besluten inte kan tas isolerade från varandra. Tydligt är även att det inte finns några rätt eller fel bara att man har mycket att vinna på att välja aktivt och att dessa val är allt för viktiga för att ta utan eftertanke.

Hur väljer ni, vad har ni prioriterat i era liv och vad satsar ni på och vad avstår ni ifrån?

8 kommentarer:

  1. WOW! vilket intressant inlägg...
    Jag går just i det här funderingarna med. Om vad som är viktigt för mig. Prioritera. Livsval...

    Jag tror allt för få tar medvetna beslut. Jag tror många bara låter livet flyta på, gör det man borde göra (enligt andra)... istället för att själv besluta om sitt liv!

    Får nog skriva ett inlägg min bloggen om det och länka hit!
    Hoppas det är ok;)

    SvaraRadera
  2. Ja, allt handlar om att välja aktivt. Eller för att citera Kierkegaard (som jag skriver mer om på min blogg):
    "Valet i sig är avgörande för personlighetens innehåll, genom valet fördjupas hon, och när hon inte väljer, förtvinar hon."

    Så många följer liksom bara med strömmen, gör som alla andra, utan att verkligen tänka efter, stanna upp och fundera över sitt livs kompassriktning:
    Vad vill jag egentligen?
    Vad är viktigt och meningsfullt för mig?
    Är det viktigare vad andra tycker och tänker än vad jag själv innerst
    inne vill?
    Håller jag på med rätt saker?
    Varför gör jag dem?

    Som många lever nu är barnen omgivna av prylar med för lite tid med mamma och pappa, som måste jobba heltid båda två för att köpa dessa prylar. Jag är övertygad om att om barnen själva fick välja så skulle det vara tvärtom: färre prylar, mer tid med mamma och pappa.

    Tack för ett tankeväckande inlägg!

    SvaraRadera
  3. Lisel & Bella, tack för era kommentarer. De flesta har begränsad tid och begränsat med pengar därför innebär varje val (icke val) att något annat väljs bort. Att i vissa fall avstå från konsumtion innebär inte att man får ett sämre liv, oftast blir det tom bättre då man får större fokus på det som räknas. Min filosofi är att göra/köpa färre saker men när vi gör något gör vi det ordentligt. / Oskar

    SvaraRadera
  4. Vi sparar så oerhört mycket på att bara tänka efter en extra gång innan vi handlar.

    Framför allt har vi prioritera bort att köpa saker nytt. Att vara den första som äger något ger mig inget mervärde som konsument och då är jag inte heller beredd att betala extra för det. Vi har allt vi vill ha, ofta till en pinsamt låg kostnad.

    SvaraRadera
  5. Jag köper inte färre saker. Jag köper dem bara billigare.

    Ser inte problemet i att äga saker, när det varken belastar miljön eller min plånbok.

    SvaraRadera
  6. Bra text. Och det funkar bra att leva som du beskriver:-)

    SvaraRadera
  7. Maria & Tove, Tack för era kommentarer, vi köper oxå väldigt mycket på loppis men det är inte nog med att något är billigt det är viktigt oxå att det är något man vill ha har nytta av. Annars tar det bara upp plats så väl i hemmet som i huvet:-) Det är inget egensyfte att ha lite saker men heller inte att ha mycket saker....

    Hälsningar - Oskar

    SvaraRadera
  8. Tid är vad barnen vill ha mest...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin