tisdag 21 november 2017

Årets julklapp 2017

Årets julklapp? Bild: HUI

Idag släppte Handelns Utredningsinstitut årets julklapp och i år är det elcykeln som är "Årets Julklapp".

För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

  • Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
  • Produkten skall representera den tid vi lever i.
  • Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Enligt motiveringen speglar årets julklapp 2017 – elcykeln – "de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm".

Nu har jag ju redan ett par andra cyklar men jag skulle inte tacka nej till en elcykel. Förra året fick jag faktiskt årets julklapp, ett par VR-glasögon, av mina barn. Roligt att prova men jag har inte använt dem så jättemycket.

Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp

1988 Bakmaskin 2002 Kokboken
1989 Videokameran 2003 Mössan
1990 Woken 2004 Den platta tv:n
1991 CD-spelaren 2005 Ett pokerset
1992 TV-spelet 2006 Ljudboken
1993 En doft (parfym) 2007 GPS-mottagaren
1994 Mobiltelefonen 2008 En upplevelse
1995 CD-skivan 2009 Spikmattan
1996 Internetpaketet 2010 Surfplattan
1997 Det elektroniska husdjuret 2011 Den färdigpackade matkassen 
1998 Dataspelet 2012 Hörlurarna
1999 Boken 2013 Råsaftcentrifugen
2000 DVD-spelaren 2014 Aktivitetsarmbandet
2001 Verktyget 2015 Robotdammsugaren


2016 VR-glasögonen




Om jag fick nominera något till årets julklapp hade jag föreslagit en upplevelse (favorit i repris) eller en krislåda, dvs förnödenheter för 1 person som räcker de 72 h som vi ska kunna klara oss i händelse av kris.


För övrigt så förväntas julhandeln slå rekord i år igen...

Vad önskar du dig i julklapp?

7 kommentarer:

  1. Årets julklapp är även TID för de som inte har råd eller behov av elcykel :) https://enkopfridag.wordpress.com/2017/11/21/arets-julklapp-2017-tid/

    SvaraRadera
  2. cyklar på gammaldags vis men har stoppat undan cykeln för vintern.

    SvaraRadera
  3. Jag hade en liten tanke om att årets julklapp kanske kunde vara återvinningskärl, en sån där stapel med flera olika i, som säljs på varuhusen alltså. Det hade varit i tiden, "alla" har någon form av dem och det hade varit en kanske lagom peng och visat stor omtänksamhet.
    Jag minns inte att folk protesterade så himla högt om att det var dyrt när platt-tvn utsågs, fast... den är kanske till flera personer samtidigt. Nyset med att det är fel årstid för en cykel köper jag icke, i stora delar av landet (och inne i många städer) cyklar ju folk året om. Här nere på västkusten är det ju knappt något snö alls många år.


    Jag önskar mej Mammastickade Raggsockar, någon bra Bok, årets Muminvintermugg, Te och honungsläppklägg från Lush. En ny Flanellpyjamas och en mysig kofta hade också varit trevligt.
    Jag vill absolut både ge och få julklappar med omtanke men inget dyrt, stort eller flådigt behövs.

    ps. Äpplen på gång på Tradera i veckan, koll på Instagram på @wonderingslopperi när de dyker upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flanellpyjmas - min favorit :-) Ska hålla utkik efter äpplen.

      Radera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin