onsdag 16 maj 2012

Bokonsdag - 2 böcker om Skåne

Idag bloggar jag om två böcker som passar bra om man ska semestra på hemmaplan och närmare bestämt i Skåne

Friluftsliv i Skåne  

Friluftsliv i Skåne

För den som gillar att vara utomhus är det här en perfekt guide till Skåne. Boken innehåller tips på fler än 130 utvalda turer - från Hovs hallar i norr till Ale stenar i söder. Boken passar bra vare man sig vill cykla, vandra, paddla, klättra eller rida. Det är inte bara sommarturer utan boken funkar året om. För vinterturer finns det tips på bra ställen att åka långfärdskridskor.
Själv kan jag rekommendera vackra Kullaberg, där finns det leder som passar både unga och gamla.  Vi gjorde bland annat en dagstur från Mölle till Arild när barnen var 5 & 6 år.
Friluftsliv i Skåne är en del i Calazo Förlags prisbelönta serie av guideböcker om friluftslivet i Sverige. När vi var i Jämtland använde vi osst. ex av boken Friluftsliv i Jämtland.

Som man kan se på bilden så har jag lånat boken på biblioteket men efter att ha läst och använt den några gånger har jag bestämt mig för att den förtjänar en permanent plats i bokhyllan.

Smultron på Österlen  

Smultron på Österlen

I den här boken hittar man tips inför turen till Österlen, vare sig man vill cykla runt en vecka eller bara göra en dagsutflykt. Boken är uppdelad utifrån vilket håll man kommer till Österlen och man kan läsa om allt från Kiviks marknad till små caféer och bra badställen. Jag hittade bland annat Reunion pensionat som vi bodde på när vi besökte Kivik 2009.
Det bjuds på även på smaskiga recept !

Mer Skånelitteratur
Tidigare har jag bloggat om boken Fler Skånska smultron och jag är även sugen på att läsa boken Weekendvandra i Skåne som också getts ut av Calazo.

1 kommentar:

  1. jo, det finns mycket fint i Skåne, jag köpte en bok hur jag kan hitta urgamla träd med GPS...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin