onsdag 21 april 2010

Lästips! Greenwash - grönmålning av svarta miljösamveten

Greenwash Guerillas _MG_6337

Bild: fotdmike, tagen i samband med The Greenwash Guerillas aktion vid the Business Design Centre, London, 16 Juli 2008.

Miljöargument är allt vanligare i reklam - men är allting verkligen så miljövänligt och "grönt" som företagen påstår?

Häromdagen fick jag ett exemplar av Miljöförbundet Jordens Vänner rapport på ämnet där man diskuterar äkta miljöansvar kontra greenwash. Hur kan man se skillnad? Och vad bör vi som konsumenter kräva? I rapporten diskuteras vad som är tillåtet i reklam, vad CSR innebär och hur miljökommunikation kan se ut.
Jag hoppas att den här rapporten används i skolan för jag tror att vi alla behöver bli bättre på att genomskåda reklam, ju tidigare dess bättre. Jag brukar t. ex kommentera när det görs reklam för "miljöbilar" på radion och just exemplet miljöbil diskuteras i den här skriften. "Miljöbil" kallas t.o.m en av de "värre fallen av grönmålning - och en statlig sådan"
Läs rapporten här!

Uppdaterat!
När jag slog upp morgontidningen idag upptöckte jag att GP också skrivit om rapporten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin