torsdag 2 oktober 2008

Hela ditt liv 8 resväskor?

Bild: malias

Skulle du kunna få plats med dina och din familjs samlade tillhörigheter i bara 8 resväskor? Jag hittade en artikel om familjen som flyttade från Kalifornien till Hawaii och som hade som målsättning att bara flytta med sig 8 resväskor. De rensade hårt, sålde av prylar och magasinerade de som de inte ville göra sig av med. Under sina år på Hawaii strävade de efter att inte samla på sig mer prylar än nödvändigt, inte minst för att allt måste flygas in eller fraktas dit med båt.
När de efter några år återvände till fastlandet och packade upp sina magasinerade prylar trodde de inte sina ögon, hade de verkligen lagt pengar på att bevara dessa saker. De fortsatte att rensa bland sina prylar eftersom de hade upptäckt hur mycket lättare det var att leva utan en massa extra baggage.
Själv skall jag flytta från lägenhet till hus om några månader trots att vi kommer ha betydligt mer bostadsyta i huset vill jag inte flytta med mig mer än nödvändigt. Så fort vi har sålt lägenheten skall vi börja att gå igenom våra tillhörigheter. Blocket - here I come!

3 kommentarer:

  1. Under ett år levde vi alla sex i en 2:a bland våra kartonger under byggtiden.
    Nej, jag vill inte bo i en båt och segla runt världen. Jag vill ha mitt hus, precis som vi har det nu.

    Både mina och familjs samlade ägodelar, nej... Bara en saxofon är stor, för att inte tala om alla sportprylar. Ett par skor i 44:ans storlek, hockeyrör, klubbor, surfingbrädor, våtdräkter, cyklar... Hur många väskor fick man??

    SvaraRadera
  2. Ja, om jag inte behövde SLÄNGA allt annat utan fick magasinera det så tror jag att åtta resväskor skulle räcka för en temporär flytt till Hawaii. Det svåra vore vad som skulle med och vad som skulle stanna... Resten får man ju köpa på plats och det känns ju inte jättekul. Jag menar, vad gör man med allt det man köpt när man flyttar tillbaka igen??

    Jag har lltid tyckt att det bästa med att flytta är att få möjligthet att rensa i allt man har. Även om jag varit bra på att rensa senaste åren så är fortfarande vindsförrådet fullt av saker jag verkligen inte tror vi behöver. Nästa flytt ryker någ det mesta där uppe. I själva lägenheten däremot tror jag inte der är så jättemycket som jag inte skulle ta med. Fast det vet man inte innan man börjar packa :-)

    SvaraRadera
  3. Under ett antal år jobbade jag som lärare och vid skolavslutningen skulle man alltid säga några väl valda ord till eleverna, speciellt viktigt när man lämnade en klass. Det jag brukade ta upp var ett citat ur Havamal om att kunskap inte är tung att bära, tar ingen plats och ingen kan ta den ifrån dig.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin