torsdag 6 december 2012

Mikrospara dig mot målet

Untitled

Jag är mer eller mindre aktiv kund i flera banker varav Skandiabanken är en. När jag loggade in på internetbanken häromsistens läste jag om en smart nyhet: mikrospar.


Vår nya tjänst Mikrospar gör det enkelt för dig att uppnå dina sparmål. Genom att avstå från de små utgifterna i vardagen och istället spara dem med endast en knapptryckning direkt i mobilen, sätts de in på ditt konto. En sparad latte per dag, kan efter en kortare tid exempelvis bli en resa till Paris, ett par nya skor eller en hemmabioanläggning. Eller så kanske bara känner dig extra rik någon dag och vill spara lite extra.

Sätt upp dina egna sparmål
Jag gillar att man själv kan lägga upp sitt sparmål på ett tydligt sätt och att man även själv avgör hur man stor eller liten summa man vill spara. Är man en person som blir extra motiverad av att dela med sig av sina sparmål kan man till exmpel annat dela sina framgångar på Facebook.
För även en liten summa i vardagen bidrar till sparmålet på sikt. Själv skulle jag kunna tänka mig att snåla eller rent av köpstoppa dagarna innan lön och mikrospara de pengar jag sparar på att skjuta upp eller avstå helt från vissa köp.
Just nu håller jag på att spara till en sportlovsresa i svenska fjällen med barnen och jag hoppas kunna mikrospara ihop en extra slant under veckorna fram till avresan. Planen är att hålla nere kostnaderna genom att äta större delen av måltiderna i stugan och ta med termos i backen för att istället kunna lägga pengar på skidskola och kanske ett besök på Experium.

Har du några andra bra spartips inför en skidresa får du gärna lämna en kommentar!

4 kommentarer:

  1. Vilken smart och trevlig tjänst!

    Perfekt också för den som vill bli av med en dålig vana, som den dagliga köplatten eller cigarettpaketet. Det blir lätt att se vad man sparar. När man pappa slutade röka satte han in "rökpengarna" på ett särskilt konto. Det blev en resa efter ett år för honom och mamma. :-)

    SvaraRadera
  2. jag har en fysisk spargris ståendes i hallen. den går man förbi många ggr varje dag. hon heter Mallis för det är dit vi vill.
    Varje dag stoppar jag något däri. om så bara en krona den dagen - så kan det bli en hundring en annan dag.
    Vi blir tio pers som åker och jag har tänkt betala resa o hotell. Tiden är tänkt år 2014 då jag fyller 50 :)

    SvaraRadera
  3. när man har små marginaler som jag, så försöker jag småspara genom att utnyttja en vara två gr. Tex tar jag nuförtiden halva schampoo mängden mot förut. Därav räcker schampot dubbelt så långt. Tänker så om allt. Från diskmedel till tandkräm. Att inte slösa på resurserna! Idag handlade jag schampoo och tvål. La då undan i spargrisen 23 kr för en schampooflaska och en tia för tvålen. Nu när dom räcker dubbelt så länge kan jag spara mellanskillnaden. Och istället för hudlotion använder jag numera olivolja! Och jag betalar gärna med en större sedel, för all växel åker rakt ner i spragrisen!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin