tisdag 21 augusti 2012

Cykeltisdag: På två hjul i Helsingfors

baana

Bild: tutam

Detta var mitt andra besök i den finska huvudstaden. När jag besökte Helsingfors i september förra året hyrde jag cykel i två dagar men hann bara göra några kortare rundor. Den här gången hade jag med mig min egen cykel eftersom jag kom direkt från Tallin/cycling for libraries.
 Den största fördelen var nästan att det gick så snabbt och smidigt att ta sig mellan vandrarhemmet och kongresscentrumet varje dag. Tack vare cykeln sparade jag ca 20 min enkel väg och hann dessutom piggna till på vägen.

Baana
Några gånger när jag skulle ner på stan cyklade jag på bekväma Baana som sträcker sig från Tölöviken till Västra hamnen. Baana invigdes på Helsingforsdagen den 12 juni i år och är ett gammal järnvägsspår som gjorts om till gång/cykelstråk.Baana är tänkt för alla helsingforsare, inte bara för aktiva cyklister. Den ska bli ett trivsamt och grönt stråk med med 180 träd, 4 000 buskar, klätterväxter och perenner när allt är klart.

En dag var vi ett gäng som cyklade ut till Espoo för att besöka 3 av biblioteken där. Det blev en nätt liten tur på en 4 mil. Efter en fika på mysiga Café Regatta vid Tölöviken fortsatte vi via Kallio och Arabia till stadsdelen Myllypuro, där vi kollade in coola Myllypuro media library. Med tanke på att vi hade lite svårt att hitta blev det nog totalt 3 mil till innan vi var tillbaka i centrala Helsingfors...
En annan dag konsulterade vi den praktiska cykelkartan som jag hämtat upp på turistinformationen. På den fanns ett antal cykelleder utsatta och vi bestämde oss för att ta den vackra Kustrundan via Drumsö och Granö.

Sammanfattning - Copenhagenize Helsinki :-)
Över lag fungerar det hyfsat att cykla i Helsingfors. Bilisterna är bra på att ta hänsyn till cyklister vilket kanske kan bero på att det saknas cykelbanor på ett antal ställen. Istället får man cykla på trottoaren. Man måste också vara beredd på att cykelbanan slutar plötsligt, har man tur fortsätter den på andra sidan gatan men det är inte alltid säkert. Det är ofta höga trottoarkanter och stora delar av Helsingfors & Espoo verkar dessutom hålla på att grävas upp för tillfället, kan det vara fjärrvärme på gång? Danskarna i mitt sällskap knorrade även över den bristande cykeldisciplinen, i Danmark får man t. ex inte cykla mot färdriktningen på cykelbanorna. Kanske kan  Helsinki behöva lite cykelinspiration för Danmark? Baana är en bra start men det behövs en hel del mer arbete innan cykeltrafiken flyter på optimalt.

Mer
Banan mycket mer än en genomfartsled


Kanadensiske Hal som deltog i Cycling for libraries 2011 bloggar om sina upplevelser kring att cykla i Helsingfors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin