onsdag 10 augusti 2011

Bokonsdag: resor med barn - så fixar du familjesemestern



Ända sedan barnen var små har vi rest mycket tillsammans. Kanske för att jag själv reste mycket med mina föräldrar när jag var liten. Innan sonen hade fyllt ett år hade han besökt släkt & vänner i Skåne men också Frankrike, Saudiarabien och USA.
Numera undviker vi att längre flygresor både av miljö- och bekvämlighetsskäl men upptäcker gärna Sverige och andra närbelägna länder med tåg eller bil. Det har blivit både lyckade (Dalarna på sommaren, Östersund och sportlov i Stockholm) och mindre lyckade resor (skidåkning i Österrike)... Idag recenserar jag boken Resor med barn - så fixar du familjesemestern av journalisten och redaktören Katarina Markiewicz.

Boken inleds med ett kapitel om att planera resan och vikten av att även barnen får vara med och bestämma var man ska åka. Ett bra tips är att förbereda resan genom att läsa barnböcker om resmålet eller laga den typen av mat som serveras i landet. Författaren tipsar om vilken typ av semester som passar bäst för olika åldrar och vad man inte får glömma att packa ner i bagaget. Det bjuds även på tips hur man packar bäst, försäkringar och vad som bör finnas i reseapoteket.
Kapitlet om olika ressätt listar för- och nackdelar med tåg, bil, buss och färja men också hur man får tiden att gå på en flygplats. Av de tips som handlar om att åka tåg med barn så är ta med matsäck det bästa. Själv har jag råkat ut för att de sedan länge utlovade plättarna varit slut redan 20 minuter efter avgång på nattåget och att förseningar har lett till att maten tagit slut... När vi åkte hem från Kiruna i somras hade vi gott om matsäck och dricka vilket underlättade enormt när vi blev vi blev 5h försenade pga strömavbrott och sålunda fick äta både kvällsmat, frukost och lunch på tåget.
Ett kapitel handlar om olika boendeformer och tipsar även om udda hotell både i Sverige och runt om i världen. Johan Tell tipsar om miljövänligt resande (undvik snabbfärjor) och boken avslutas med "turistbyråtips" om allt från Harry Potter vandringar till tyska slott och pepparkaksmuseum i Polen.

Den här boken rekommenderas både till småbarnsföräldrar som funderar på att tillbringa föräldraledigheten på något varmare ställe till tonårsföräldrarna som vill ta med ungarna på storstadssemester.
Jag tycker att författaren har lyckats bra med att kombinera allt från packtips till längre resebeskrivningar och resonemang. Jag gillar att det insprängt bland kapitlen finns "röster" från både barn i olika åldrar och deras föräldrar om olika reseerfarenheter. Det finn även några fler mot slutet av boken.

Bästa tipset hittar jag i kapitlet Sol, snö och storstad - där författaren skriver om hur hon flera år i rad har besökt Paris tillsammans med sin lika shopping- och kulturintresserade väninnina och hur de har "gjort" stan i några dagar innan maken och sonen har anslutit. Resterande semesterdagar har ägnats åt lugnare aktiviteter som passar barn bättre och alla blir nöjda.
I vår familj semestrar jag och maken ofta på var sin hand med eller utan barnen. I år besökte jag Kiruna med min mor och barnen och cyklade till Berlin tillsammans med kollegor. Förra året åkte jag skidor med mina syskon och firade jag min mammas 60-årsdag i New York. Maken kan istället få utlopp för sin formel 1 intresse tillsammans med sin bror och far när de tittar på olika lopp runt om i Europa.

Mer
Barnsemester.se har samlat roliga nöjesparker, temaparker, äventyrsbad, sommarland, museum, science center och andra familjenöjen, familjeaktiviteter och roliga aktiviteter både i Sverige och på andra ställen i världen. Det finns även många bra artiklar att fördjupa sig i, här är bjuder fyrbarnsmamman Anette Brandt på smarta packningstips för bilsemestrar!
Barnen turistguide vänder sig till familjer som ska resa med barn eller på barnsemester. Här finns över 200 artiklar om äventyrs-parker som Kolmården, Junibacken och Skansen, nöjesfält och nöjesparker som Liseberg och Gröna Lund. Här är en intressant artikel om geocaching, en aktivitet som passar hela familjen.


2 kommentarer:

  1. Tack för boktipset! Ska absolut kolla upp denna bok innan vi ska ut och resa med familjen för första gången.

    SvaraRadera
  2. Bästa tipset för flygplats-väntan: Fulladdat Nintendo DS, ett per barn. Litet, smidigt och lätt att packa ihop och flytta vid plötsliga gate-byten.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin