fredag 20 mars 2009

Inredningsfredag - soffkuddar

När det börjar bli ljusare blir jag sugen på att lägga undan mina soffkuddar i vinrött och lilasammet. Jag längtar efter på pasteller och vårfärger men jag vill inte köpa nyproducerade slit- och släng kuddar på Ikea eller Hemtex. Dessutom måste kuddarna vara tåliga eftersom jag har två barn och eftersom kuddarna av någon anledning alltid hamnar på golvet... Men det finns massor av fina kuddar att köpa eller inspireras av om man vill pyssla själv.


Bild: Alexandra Ferguson

Via ReNest hittade de här fina kuddarna av återvunnen filt från Alexandra Ferguson som säljer sina produkter via Etsy. Hon gör gärna specialbeställningar och skickar dessutom utanför Europa.



Mittimyllan har egen kollektion vintagekuddar sydda av stuvbitar.

Bild: Pernilla / Persiljas verkstad

Trasor kan användas till mer än mattor. Här är en fin kudde gjord av tygspill vilket måste vara detn ultimata återvinningstekniken. Kudden finns att köpa via Signerat. Lapptäckesteknik är ju också en bra återvinningstekniken. Den händige syr själv av egna eller fyndade tygbitar.

Bild: från bloggen Saax

På loppis kan man hitta fina tyger att sy kuddar av. Vill man inte sy själv kan man handla på Signerat där bland annat Saax säljer fina saker. Udda kuddar säljer också kuddar som inte liknar några andra, mycket gammalt och lite nytt i fin kombination.

2 kommentarer:

  1. Lustigt vi diskuterade kuddar igår hemma. Och konstaterade att det också är ett område där kvalitet lönar sig. Sålde precis en Josef Frank-kudde på Tradera för nästan samma pris som den kostade en gång.

    Att köpa riktigt bra grejer är därmed som att låna dem en stund (fast det förutsätter förvisso att man gör sig av med dem(: )

    SvaraRadera
  2. Jag älskar att inreda. Tala om att min studentlägenhet ska bli piffig, med kuddar och allt. Och mammas Matteus-skålar som jag tänker förhandla mig till.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin