tisdag 7 september 2010

Gästinlägg: Cykeläventyr genom konsumtionssamhället

Uttramparen

För tillfället befinner jag mig på resande fot så istället för de vanliga inläggen blir det olika gästinlägg. Idag skriver Emil om sitt kommande cykeläventyr.

Jag stod i mitten av min levnads bana då i en nermörk skog jag mig befann, där ej merväg och stig jag kunde ana.

Så börjar Dantes gudomliga komedi och så börjar även mitt äventyr. Mitt äventyr tar mig inte genom helvetet men genom vårt konsumtionssamhälle och förhoppningsvis tvärs över den amerikanska kontinenten. Jag är snart trettio år, min karriär efter mina universitetsstudier har precis börjat, jag gillar prylar. Men någonting känns inte riktigt rätt, mitt liv ter sig allt för tryggt och den konsumtionsiver jag själv är en del av känns ärlig som en flygvärdinnas leende.

Mitt namn är Emil Mörk. Jag har det stora nöjet att arbeta med konsumtionsfrågor dagarna i ända genom ett projekt som drivs av Folkuniversitetet. Det är jättekul att få betrakta den kultur jag själv är en del av men det skapar också en känsla av att jag faktiskt vill göra någonting för att bryta de mönster som jag tror skadar mig och mina medkonsumenter. Genom mitt arbete kom jag i kontakt med köpstoppsbloggen som verkligen varit inspirerande att läsa. Nu känns det jättekul att få gästblogga här och jag börjar med att tacka för förtroendet och all inspiration.

Under min semester i somras läste jag Stephen Kings mastodontroman Pestens tid. Jag vet inte om jag egentligen gillade boken sådär jättemycket men den var engagerande på sitt sätt. Romanen utspelar sig i ett stort antal amerikanska stater och städer och för att riktigt hänga med i alla resor skaffade jag mig en karta över USA. Det var så mitt stora äventyr började. Jag tänkte att det vore kul att någon gång cykla över den amerikanska kontinenten. Tanken ville inte riktigt släppa mig och för några veckor sedan bestämde jag mig för att i alla fall göra ett försök.

Det var så Uttramparen föddes. Bloggen var först tänkt att vara för att dokumentera mina förberedelser för mig själv men det har visat sig att ganska många har varit intresserade av vad som händer och det känns verkligen jättekul. Jag vill sprida kärleken till det fantastiska muskeldrivna fordonet som cykeln faktiskt är. För att få råd med resan och för att få tid till att träna och driva bloggen behövde jag drastiskt se över vad jag använde min tid till. Mina arbetstider kunde jag inte göra någonting åt. Däremot fanns det en lång rad andra åtgärder jag kunde hänge mig åt. Jag har burit ut min TV, jag har slutat med ute-luncher, jag har slutat shoppa och framför allt, jag mår superbra av mitt nya liv.

Tanken med projektet är att jag ska köpa så lite av min utrustning som möjligt. Cykling tenderar att bli något av en materialsport vilket jag tycker är lite synd. Givetvis blir det roligare om man har bra grejer men det ska inte vara det avgörande. Jag har ingenting emot grejer, jag gillar grejer men jag tycker kanske att fokusen på prylar blir väl stort. Så jag tänker byta, eller få helt enkelt klara mig utan det mesta av min utrustning. Det första bytet blev finfina cykelväskor mot mitt x-box. Att få tag på tält, sovsäck, liggunderlag och bra kläder ska nu vara del av det kommande äventyret. Förutom de materiella förutsättningarna är jag i stort behov av tips och råd. Jag har inga tidigare erfarenheter av långa cykelturer, jag är relativt otränad, jag behöver tips på hur man kan förenkla sitt liv, jag har aldrig varit i USA och jag kommer behöva att folk ger mig support när det är motvind och uppförsbacke, både mentalt och fysiskt.

Följ gärna Uttramparens äventyr och bidra med dina kunskaper på www.uttramparen.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin