torsdag 20 mars 2008

Fortsatt debatt om modebloggar

Bild på Maria Wetterstrand tagen av joseppc

Maria Wetterstrand har skrivit en debattartikel om oroande smygreklam på modebloggarna. Hon skriver att "En blogg skriven av Carl Bildt eller Birger Schlaug äger exempelvis högre trovärdighet än en skriven av Blondinbella eller Alex Schulman. Att göra smygreklam borde alltså slå tillbaks" men där har hon fel anser jag. Trovärdigheten hänger ju på vad man marknadsför och vilken målgrupp bloggen har. För Blondinbellas läsare har troligen Carl Bildt noll trovärdighet när det gäller vårens och sommarens modetrender på samma sätt som den politiskt intresserade förmodligen inte är speciellt intresserad av Isabella Löwengrip syn på amerikansk inrikespolitik eller Kosovos självständighet. Själv litar jag t. ex mer på Bett R Worlds ekoreko tester än tidningarnas tester.
Isabella Löwengrip tycker att Maria Wetterstrand m. fl. skall sluta att gnälla på hennes blogg.
"Det är aldrig några pengar inblandade för att jag ska skriva, såsom många tidningar har påstått, och därför känner jag inget krav att jag någonsin behöver försköna eller rentav ljuga om en produkt. Jag är inte köpt av någon och kommer inte att bli det heller. Jag, och min blogg, är för stor för det. Och min trovärdighet går före." Men vad är det då hon tjänar pengar på om inte reklam? Och hon har ju tidigare bekräftat att hon skriver om prylar och kläder och nämner företagsnamn mot ersättning.
Läs mer!

1 kommentar:

  1. Självklart ska man alltid vara kritisk till vad man än läser eller hör. Det finns inga totala sanningar!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin