Den holländska välgörenhetsorganisationen Cordaid Mensen in Nood har lanserat en ny kampanj, Kleingeld, groot verschil (ungefär småpengar - stor skillnad), där man vill visa på hur dina småpengar kan ge rent vatten, tak över huvudet och sjukvård till människor på flykt undan inbördeskrig och naturkatastrofer.
Bilderna är tagna av svenske modefotografen Carl Stolz och hela kampanjen plåtades på plats i Kenya. Reklambyrån Saatchi & Saatchi belönades med ett silverlejon i Cannes för kampanjen. Detta silverlejon auktioneras nu ut till förmån för Cordaid. Auktionen avslutas på onsdag.
Vad tycker du? Är kampanjen osmaklig? Hur som helst ger den ett nytt perspektiv på "väskdebatten".
Om kampanjen skulle vara osmaklig så är det bara för att den kan ge en fadd smak i munnen på de som tar illa vid sig att få sina handväskköp respektive festnotor ifrågasatta.
SvaraRaderaDen visar ju bara på något uppenbart - att vi som samhälle i en allt mindre värld valt att prioritera så väldans fel. Den enda invändningen, tycker jag, kan vara att man fokuserar på individens inköp istället för på allmänhetens/statens/samhällets.
Kampanjen är inte osmaklig.
SvaraRaderaJag har inte sett kampanjen, men jag älskar den här typen av kontraster. Rädda Barnens TV-reklam som zoomar ut ur ett skotthål till en skolsal kryper också in under skinnet på en.
SvaraRadera