Sportlovets hyrbil
Jag läste att bilåkandet i regionen minskar enligt en rapport från Statoil. Det är fjärde året i rad som bilåkandet minskar i Sverige. I landet som helhet minskade bilåkandet med 0,8 procent förra året medan bilisterna i Västra Götaland minskade den sammanlagda körsträckan med 1,2 procent. I Göteborg var minskningen 2,0 procent. Inom regionen vad det bilisterna i Tibro som stod för den kraftigaste minskningen (- 3,9 procent) medan Essungabilisterna tvärtom ökade körsträckan med 4,0 procent.
I rapporten skriver Statoil om hur sparsam körning (eco driving) kan minska koldioxidutsläpp men de drar inga egentliga slutsatser kring varför.
You mean I need a bigger engine and a swoopy style to get laid? I just go on Tinder!
Intressanta reflektioner kring hur dagens ungdom ser på bilar hittade jag däremot i den här rapporten . Precis som i programmet Bortom bilen som jag skrev om för ett knappt år sedan är det tillgången till bil istället för ägandet som står i fokus. Bilen är ett transportsätt snare än en statussymbol eller frihetssymbol och utseendet och finesser spelar mindre roll.
The basic premise is you’ve got to go. How you get there is irrelevant. Furthermore, the costs of car ownership…the insurance and the gas, never mind the maintenance, none of them appeal to a youngster who believes all costs should be baked in.
I Helsingfors har man tagit fasta på ovanstående och siktar på att göra bilägande onödigt. Liksom i Ubigo- projektet som jag deltog i med start förra hösten, vill man introducera ett "on demand" system för kollektivtrafik i den finska huvudstaden. Man vill kombinera lånecyklar, taxi, bussar, spårvagnar och något som kallas Kutsuplus, en sort flexlinje med minibussar som man bokar via internet. Kutsuplusbussarna är dyrare än vanliga busslinjerna men billigare än taxi. Här är en artikel om minibussarna.
Själv fick jag nyligen ett erbjudande om att köpa loss en fd tjänstebil till ett mycket förmånligt pris men jag förklarade frankt att bilägande inte är riktigt min grej och att jag klarar mig utmärkt med hyrbil, bilpool, kollektivtrafik och cykel så klart.
Det är svårt att komma till badstränder med fulla spårvagnar i +30°C
SvaraRaderaJag är glad att jag bara har 10 min med cykel till stranden :-) Om man promenerar lugnt tar det ca 50 min, inklusive stopp för att plocka lite hallon på vägen...
RaderaHärliga nyheter angående minskat bilåkande! Själv bor jag ju så erbarmligt dåligt till för att åka kollektivt att det helt enkelt inte går. Eller jo, ifall jag först åker 4 mil åt motsatt håll från mitt arbete och sen tar bussen 3 mil åt rätt håll. Raka vägen med bil blir 2 mil enkel väg. :)
SvaraRaderaJag hoppas att det i en framtid kommer finnas en bättre kollektivtrafik även för oss på landsbygden och att vi också blir bättre på att nyttja den! Många är så vana vid att få köra i sina egna bilar i sin takt och den bekvämlighet det innebär att de heller inte kan tänka sig att åka buss vilket är synd.
Ja - kollektivtrafiken på landsbygden kan ofta vara under all kritik tyvärr.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaVäldigt intressant med initiativet i Helsingfors! Vet du hur det går för Ubigo-projektet idag?
SvaraRaderaHej Maria! Som jag förstår det har Ubigo paus under sommaren men kommer att starta upp på nytt som en permanent tjänst till hösten. Jag har i alla fall anmält mitt intresse för att vara med även i fortsättningen. Jag tycker att tjänsten fungerade jättebra trots att jag inte bor i centrum.
RaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera