"Höstens intensiva miljödebatt sätter tydliga spår i våra köpvanor. Något som både entreprenörer och större kedjor drar nytta av. H&M satsar på ekologisk bomull, men passar sig noga för att göra om misstaget från nittiotalet och låta miljötanken gå före utseendet på kläderna".
I artikeln citeras bl. a Pernilla Jonsson, doktor i företagsekonomi och ansvarig för konsumentområdet på forsknings- och konsultföretaget Kairos Future, som hävdar att "Den traditionella bilden av den miljömedvetna konsumenten gäller inte längre, i dag är vi alla miljömedvetna nu och då". Tillsammans med projektkoordinatorn Nanna Waktel Enochson har hon sammanställt en rapport om hur höstens miljö- och klimatdebatt påverkat våra köpvanor. Tyvärr har jag inte kunnat läsa rapporten själv men enligt rapporten har vår attityd mot miljövänliga och ekologiska produkter förändrats och den [attityden] är inte nödvändigtvis politisk. För att hårddra det, den gröna vågen sprider sig över alla samhällsklasser och omfattar både moderater, socialdemokrater och övriga partier.
Artikeln exemplifierar med "nya" butiker och företeelser som Ekovaruhuset och hälsobutiken Blueberry Lifestyle i Stockholm samt H&Ms ekokollektion som jag skrivit om tidigare. Blueberry Lifestyle har en omfattande webbsida, med bl. a en förteckning över mat och miljömärkning, vad är vad?. Perfekt att skriva ut och ha med sig när man skall till affären.
Bilden är tagen av Stewf med Creative Commons licens
Hej!
SvaraRaderaVi läser din blogg frekvent(!) och har därför länkat till dig från våran blogg.
Fortsätt skriv! Mycket intressant!
MvH Drivkraft
http://drivkraften.blogspot.com/