söndag 18 februari 2007

Rättvisemärkt i fokus


Dagens GP har ett helt uppslag om rättvisemärkning. Enligt artikeln har den svenska marknaden ökat med 100 procent och omsatte drygt 80 miljoner kronor förra året. Man intervjuar även Bodil Johansson och Mia Lindgren som ligger bakom Kaxig design.


De bildade företaget Kaxig design förra året och bestämde att inriktningen i första hand skulle vara designade kläder, gjorda av material som var såväl ekologiska som tillverkade under rättvisa förhållanden. Det var inte självklart från början, men tanken föddes när de beställde offerter från företag i framför allt Kina.- De gjorde kläder till ett så lågt pris att det var helt orimligt. Det går inte att göra kläder så billigt och samtidigt kunna betala rimliga löner till arbetarna, säger Mia. När de två ställde frågor om arbetsförhållanden och löner, slutade fabriken att höra av sig.

Jag har tidigare varit inne på Kaxig designs hemsida och jag gillar bland annat klänning ovan "Snoka i fickan - för giftiga tjejer" men Lillasyster behöver definitivt inga nya kläder. Lillebror däremot sliter ut och växer ur. Jag fyndade två par jeans på Tradera tidigare ikväll. Definitivt nödvändigt eftersom jag inte hinner laga knän i samma takt som de slits ut. Jag skall nog prova med förebyggande lappande på insidan om jag någonsin blir vän med min sysmaskin.
I dagens GP kan man även läsa en artikel om Ekobanken och en om JAK under vinjetten privata pengar. Jag kände inte till speciellt mycket om Ekobanken även om jag stött på namnet i en blogg eller två. Banken har öppnat ett regionalt sparkonto, Utveckling i Västra Götaland, som investerar i västsvenska verksamheter som bidrar till ett kulturellt, socialt och ekologiskt samhälle.
Tidigare i februari har GP även publicerat en läsvärd artikel om hur Bojkott blir buykott.

Tidigare hette maktmedlet bojkott. Nu väljer man hellre att "buykotta", eller shoppa smart. Både medvetenheten och utbudet ökar, det blir allt lättare att följa märkningssystem för miljö (som "Svanen"), arbetsmiljötillsyn ("Rättvisemärkt"), rättvis handel (hos Världsbutikerna) eller ekologisk mat (t ex KRAV).


Det är verkligen kul att ekonomiredaktionen följer detta!

1 kommentar:

  1. Tack för tipset!
    Gick in och beställde den fina klänningen som du visade på bilden, urmysig! -verkar vara kanonkvalitet också!
    Det känns faktiskt lite bättre att handla när man vet hela tänket bakom. Och kul att se lite nytänkande bland eko-kläderna.

    Ankan

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin