Nästa vecka drar jag i väg på min 40-årsresa - en tur på den transsibiriska järnvägen, något som jag drömt om så länge jag kan minnas. Jag är en tågnörd av stora mått och älskar ju att resa så jag kan inte riktigt fatta att det nu ska bli av. Idag bloggar jag lite om de förberedelser som jag gjort.
Vi funderade länge på vilken sträckning och även vilken riktning vi
skulle ta. I slutändan valde vi att åka den vanligaste vägen från Moskva
till Bejing via Ulan Bator. Mest beroende på datum, då det skulle
funka med tid borta från barn och jobb. Jag ville även klämma in ett stopp
och hälsa på bekanta i Chelyabinsk. I övrigt kommer vi att ha ett ta ett stopp i Irkutsk och ett i Ulan Bator innan vi når Beijing.
Guideböcker
Jag gillar eyewitness/top 10 guides, föredrar att ha dessa med anteckningar i som souvernirer från mina resor. Den här gången blev det en för Moskva och en för Beijing. Jag har också köpt två transsibirisk guideböcker varav
Tran-Siberian Handbook av Bryn Thomas ska vara den bästa. Min reskamrat föredrar Lonely Planet och har köpt på sig en för varje land (Ryssland, Mongoliet och Kina). Sen har jag så klart läst en massa olika sidor på webben (se länkar nedan)
För enkelhetens skull valde vi att anlita en resebyrå (
Bas International) som hjälpt till
att ordna biljetter och övernattningar + visum. Man kan naturligtvis
ordna allt sådant själv (lite billigare) men det var ingen jättekostnad att få
hjälp med det. Det är tillräckligt krångligt att ordna alla intyg och
liknande som ska skickas med i ansökan.
Vi har valt att resa i delad 4-kupé och att bo på enklare hotell/vandrarhem vilket håller nere priserna. En annan anledning till valen är den sociala aspekten.
Ryssland
Vi planerar bara att göra ett kort uppehåll i
Moskva. Min reskamrat har varit där tidigare och jag är sugen på att
"komma iväg". Men det blir ett drygt dygn i huvudstaden. I vår resa
ingår en en guidad tur till fots (och transfer från flygplatsen) och vi
har även fått tips från några lokalbor.
Efter ett och ett
halvt dygn på tåget kommer vi fram till Cheylnabilsk. En hel dag får vi
där innan vi på kvällen åker vi vidare mot nästa stora stopp, Irkutsk
där vi ska titta på Bajkalsjön. Det blir en övernattning i staden
Listvyanka där man kan titta på ett limnologiskt museum eller kolla in
Bajkalsjön (där isen ligger fram till juni).
Mongoliet
Det
blir även tre nätter i Ulan Bator, varav en inkluderar övernattning ute
i nationalparken Terelj där vi ska bo i en yurt. Jag vill titta på Djingis Kahn statyn också! Mongoliet är nog det land jag är mest spänd på att besöka.
Kina
Sista
stoppet blir en knapp vecka i Beijing. Vi har inte planerat så mycket
men jag vill äta god mat och titta på sevärdheter som muren (en
dagsutflykt), fågelboet och den förbjudna staden. Efter många dagar på tåg kommer det nog bli skönt att röra på sig och äta färsk mat som frukt och grönsaker också.
Planera mat och packning
Vi har lagt ner en lite tid (men inte överdrivet mycket) på att planera vår packning. Vi är bägge förhållandevis resvana och har inte behövt köpa så mycket prylar. Jag äger redan allt från universalhandfatspropp till resebrandvarnare... Min filosofi är ju dessutom att ha så lite packning som möjligt.
Mat på resan är ett kapitel för sig (
Food on board the Trans Siberian).
Jag hoppas kunna prova lokala delikatesser (utan kött...) men för att säkra upp kommer
vi att ta med oss klassiker som nudlar och varma koppen eftersom det finns tillgång till varmt vatten hela tiden. Jag funderar
även på att göra
egen grötmix att ta med. Är det någon som har provat
proteingröt?
 |
| Light my fire mealkit - en klassiker. |
Det kommer att vara kallt i Ryssland och Mongoliet så jag kommer att packa ner varma kläder, underställ, skidhandskar, överdragsbyxor etc. Sen tar vi med lite spel (jag försöker lära mig schack) och en TV-serie eller tre. Men jag hoppas framför allt träffa intressanta människor, öva lite ryska och titta ut på den Sibiriska tundran.
Läs mer!
Know Before You Go: the Trans-Mongolian Railroad
Trans-Siberian: Crossing the steppes in style
Riding the Trans-Siberian Railway: What to Bring